Når du driver en detailbutik, er der stor konkurrence. Ikke nok med at der er konkurrence fra de omkringliggende butikker i byen, der er også stor konkurrence fra internettet. Internetbutikkerne har nogle helt andre vilkår, og den gør det super nemt for kunderne at handle. Ikke desto mindre kan den fysiske butik dog stadigvæk en helt masse, som internetbutikken ikke kan. Det er blot vigtigt, at man er bevidst om dette og bruger sin markedsføring rigtigt.
Beliggenhed, beliggenhed, beliggenhed
En af de helt afgørende ting for en detailbutik er, at den har den rigtige beliggenhed. Overvej stærkt hvor dine kunder kommer forbi. Er de villige til at køre for din butik? Skal det være tæt på andre butikker og offentlig transport? Hvordan får man nye kunder ind? Hos Nybolig kan du finde et stort udvalg af detaillejemål i hele landet. Bestemte placeringer kan også give anledning til, at butikken kan være med i forskellige handelsforeninger, der kan give gode vilkår.
Udover den rigtige beliggenhed, er service den fysiske butiks vigtigste parameter. I en detailbutik skal du være super imødekommende overfor dine kunder, ville gå igennem ild og vand for dem og yde den ekstra service, som man ikke kan få på internettet. En del af markedsføringen kan bl.a. være at afholde kundeevents, der får kunden ned i butikken. Det skaber også et mere loyalt tilhørsforhold for kunden.
Den stærke kommunikation
Når det kommer til at holde kommunikationen ved lige med dine kunder, er det også super vigtigt, at du er up-to date med, hvor dine kunder befinder sig. Læser de den lokale avis? Hører den lokale radio? Eller er de på sociale medier som Facebook og Instagram? For at engagerer og holde dine kunder til ilden er det en god idé at blende ind i deres hverdag med relevant indhold. Det kan f.eks. være daglige indslag på Facebook eller Instagram, som dine kunder synes er spændende – og her behøver det ikke nødvendigvis at være direkte tilbud eller reklamer hele tiden.