Take away med god samvittighed

En gang i mellem er det nødvendigt at springe over, hvor gærdet er lavest. Måske har du en stressende hverdag med job, børn og pligter, eller måske har du bare ikke så meget overskud. Ligegyldigt hvordan din hverdag er struktureret, kan det en gang i mellem være fristende at ringe efter en pizza eller bestille en burger. Take away bliver derfor ofte set som et usundt alternativ til madlavningen, men sådan behøver det ikke være.

Hvorfor vælger vi usund mad?

Selvom mange forbinder take away med usund mad, kommer der hele tiden flere og flere sunde alternativer til. Selvom vi får flere muligheder, kan det dog stadig være svært at vælge salaten frem for pizzaen, men hvorfor er det sådan?

Der er tre nærringsstoffer, vores kroppe har brug for. Disse nærringsstoffer findes i madvarer i forskellige forhold, som afgør, om en fødevare er sund eller usund. De tre nærringsstoffer er:

  1. Kulhydrat
  2. Fedt
  3. Protein

Langt det meste af den mad, vi spiser, indeholder både kulhydrater, fedt og proteiner i forskellige forhold. Frugt har eksempelvis meget frugtsukker, og sukker er et kulhydrat. Kød og grøntsager indeholder derimod store mængder protein, og avokado, ost og nødder har højt indhold af fedt.

Når vi skal vælge, hvad vi vil spise, går vi ofte efter den usunde mad. Usund mad indeholder ofte færre nærringsstoffer end sund mad, men den usunde mad er oftest enten salt eller sødt. Og det er det salte og det søde, vi går efter, når vi har det dårligt, er stressede eller mangler overskud.

Lær at vælge sund mad til

Når vi vælger at gå på kur, at spise sundere, at lave vores livsstile om eller lignende, så falder vi ofte i fælden efter kort tid og går tilbage til vores gamle mønstre. En af grundende er, at kroppen husker det, den har spist, og så hungrer den efter mere. Har du spist usundt en hel dag, kan det derfor være svært at vende kroppen til at spise sundt igen. Én måde, du kan undgå dette på, er ved at undlade usund mad fuldkommen eller spise den usunde mad sammen med sund mad. Hvis du hungrer efter en burger, kan du vælge at spise en salat til, og hvis du har lyst til fredagsslik, kan du spise lidt slik sammen med nødder og frugt.

Men hvad så, når vi ikke vil lave mad?

Når du i en periode har valgt den sunde mad til, bliver trangen og lysten til det usunde mindre. Lysten kan dog komme tilbage, og så er det vigtigt alligevel at vælge sundere alternativer. Er dit overskud til at lave mad meget lavt? Så bestil take away fra et sted, der går op i friske råvarer, sundere alternativer og som har et varieret menukort, så der er noget for enhver smag. Ved at vælge de sunde og friske råvarer i stedet for pizzaen eller burgeren, er du et skridt nærmere at få alle de nærringsstoffer, din krop har brug for.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *